Hobby blog

kutilovy záliby…

GAZ-AA

Sovětský lehký nákladní automobil. Vznikl roku 1932 na základě licence vozu Ford AA (1930).

GAZ-AA měl přezdívku „polutorka“ a to podle základní nosnosti valníkového provedení, která činila 1,5t. První sériově vyráběné vozy se objevily v lednu 1932 firmou GAZ. Před těmito sériovými vozy se už vyráběly vozy z licenčních dílů, dodaných z USA. Koncem roku 1932 se vyrábělo už 60 vozů denně.

 

GAZ-AA přesto nebyl naprostou kopií své americké předlohy. Měl zesílenou konstrukci spojky, robustnější mechanismus řízení a vzduchový filtr.

Vozy GAZ-AA byly od roku 1933 vyráběny z výhradně ruských dílů. Do roku 1934 měl vůz dřevěnou kabinu. Nová kabina byla už kovová se střechou z umělé kůže.

Roku 1938 přišla modernizace v podobě nového silnějšího motoru GAZ-MM o výkonu 37 kW. Modernizovaný vůz GAZ-MM navíc získal silnější pérování, nové řízení a kardanový hřídel.

Kromě valníkového provedení existoval ještě GAZ-AA se sklápěcí korbou (původně GAZ-S1, později GAZ-410).

Během války se vyráběla modifikace označovaná GAZ-MM-V, která místo dveří kabiny měla jen plátěné kryty a např. blatníky byly jen z ohýbané (nikoliv válcované) oceli. To kvůli nedostatku za studena válcované oceli.

Konstrukce vozu byla jednoduchá, nekomplikovaná avšak výborně zpracovaná a odpovídala době vzniku (konci 20 let 20 století).

Podvozek byl z úhelníků, nápravy byly pevné, motor vepředu poháněl zadní kola. Vzhled kabiny byl shodný s osobním automobilem GAZ-A.

Motor vozu byl nenáročný a snadno opravitelný. Díky nízké kompresi mohl spalovat jak nízkooktanový benzín, tak i různá náhradní paliva. Spouštěcí soustava startéru měla krátkou životnost, a tak se vozy často startovaly klikou. Zavěšení náprav bylo relativně složité a rychle se opotřebovávalo.

Po válce se ve výrobě pokračovalo až do roku 1948. Kabina ale byla už jen dřevěná.

technické údaje
výrobceGAZ
názevGAZ-AA / GAZ-MM
vyráběno1932 - 1948
počet kusů985 000
příbuzné vozyFord model AA, GAZ-A
délka5335 mm
šířka2030 mm
výška1870 mm
rozvor3340 mm
světlá výška200 mm
pohotovostní
hmotnost
1800 kg
celková hmotnost3300 kg
užitečná hmotnost1500 kg
motorbenzínový, řadový 4 válec, vodou chlazený
spotřeba19,5 l/100km
objem3285 ccm
výkon29,5 kW / 37 kW
převodovkamanuální 4+1
náhon4 x 2 (zadní náprava)
maximální rychlost70 km/h

GAZ-AA

GAZ-AA – dobové foto

GAZ-AA – detail kabiny

GAZ-AA – technický výkres

Michell