Hobby blog

kutilovy záliby…

Lokomotiva řady 210

Lokomotiva řady 210 je elektrická posunovací lokomotiva na střídavý proud. Její staré označení je S 458.0 a získala přezdívky Žehlička nebo Jezevec.

Vyráběla ji opět Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 51E. Jedná se o posunovací lokmotivu Škoda II.generace na střídavý proud.

Konstrukčně zcela vychází z lokomotiv E 458.0 (řada 110). Primárně jsou určené pro těžký staniční posun, ale používají se i pro tažení osobních vlaků, jelikož mají elektrické vytápění vagonů.

V současnosti jsou doplňovány akumulátorovým vozem, aby mohly pracovat i na neelektrifikovaných částech tratí.

Mechanická část lokomotiv 210 je prakticky shodná s řadou 110 a odvozenými typy. To jest, kapotová koncepce s centrálním stanovištěm strojvedoucího, z nějž je výborný výhled do všech stran. Na koncových částech jsou příčné plošiny pro posunovače se zábradlím.

Rám je dvěma čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. V každém jsou dva tlapové trakční motory od ČKD. Podvozky mají dvojité odpružení. Primární odpružení je provedeno gumovými silentbloky, sekundární odpružení (mezi rámem lokomotivy a rámem podvozku) je provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči.

Brzdový systém se skládá z automatické tlakové brzdy, ruční brzdy a přímočinné brzdy.

Elektrická část je modernější než u stejnosměrných posunovacích lokomotiv. Proud je z troleje odebírán jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího. U něj je tlakovzdušný hlavní vypínač se vzduchojemem (tím se řada 210 odlišuje od řady 110).

Regulace výkonu je pulzní a probíhá na nízkonapěťové straně trakčního transformátoru EL 6446-40 (který je pod kabinou strojvedoucího mezi podvozky).

Trakční motory jsou stejnosměrné, čtyřpólové a pocházejí z produkce ČKD (jsou používané i v lokomotivách řady 770 a 771).

Lokomotiva pracuje ve třech režimech jízdy. První je traťový režim pro rychlosti až do 80 km/h, další je režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 20 km/h a nakonec režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 5 km/h.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 91 54 7 210 xxx-x
Výrobce Škoda Plzeň
Tovární označení 51 E 0-3
Rok výroby 1972 až 1988
Vyrobeno ks 74
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Trakce střídavá elektrická
Trakční systém 25 kV ~50 Hz
Regulace výkonu pulzní
Délka přes nárazníky 14400 mm
Délka skříně 13160 mm
Šířka 3000 mm
Výška se staženými sběrači 4625 mm
Pevný rozvor 2800 mm
Celkový rozvor 9600 mm
Vzdálenost otočných čepů 6300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 72 t
Max.hmotnost na nápravu 18 t
Trvalý výkon 880 kW
Trvalá tažná síla 107 kN
Maximální tažná síla 164 kN
Maximální rychlost 80 km/h

Zdroje…

Michal Šika