Hobby blog

kutilovy záliby…

Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725 je motorová lokomotiva určená pro posun a lehcí traťovou službu. Její staré označení je T 444.0 a má přezdívku Karkulka.

První dva prototypy T 444.0 (725) byly v ČKD Praha (závod Sokolovo) vyrobeny v roce 1959. Nicméně byly příliš lehké a náchylné tudíž ke skluzu. Proto v roce 1962 byla v TS Martin vyrobena modifikovaná verze s vyšší hmotností a čtvrtou nápravou.

Lokomotiva byla využívána k lehčí a středně těžké posunovací službě. Na tažení osobních vlaků nebyly příliš využívány, protože neměly žádný systém vytápění osobních vlaků, což by bylo v zimě docela zásadní.

Lokomotivy řady 725 (T 444.0) tvořily jakýsi protipól k lokomotivám řady 720 (T 435.0), které měly pomaluběžný motor a elektrický přenos výkonu. I přesto že lokomotivy řady 725 byly zpočátku, kvůli hydraulickému přenosu výkonu, vyzdvihovány, postupem doby se ukázalo, že lokomotivy řady 720 s elektrickým přenosem výkonu byly přece jen zdařilejší.

Lokomotiva řady 725 je podvozková kapotová lokomotiva, s vyvýšenou kabinou strojvedoucího a dvěma zúženými a sníženými, různě dlouhými, kapotami. Kabina je přístupná dveřmi pod spodní hranou bočních oken – podobně jako u řady 710. V kabině je dvojice diagonálně umístěných řídících pultů, z nichž jeden je hlavní a druhý pomocný.

Delší kapota má po stranách montážní dvířka pro přistup ke strojnímu zařízení. Zadní kratší kapota má po stranách žaluzie. Lokomotiva je velmi elegantně tvarově řešena a patří mezi nejhezčí mašinky, které u nás jezdily. Např. výfukové potrubí je vyvedeno na střechu ne z venku, ale vnitřkem kabiny.

Lokomotivní rám spočívá pomocí 4 závěsek na dvou dvounápravových hnacích podvozcích. Dvojkolí v nich jsou vedena pomocí kývaček. Odpružení je provedeno pomocí vinutých ocelových pružin, které jsou doplněné svislými hydraulickými tlumiči.

Točivý moment je z hydraulické převodovky na dvojkolí přenášen soustavou kloubových hřídelí, na něž navazují nápravové převodovky.

Spalovací motor je typu ČKD K 12 V 170 DR. Je to naftový 4taktní rychloběžný dvanáctiválec s válci do V pod úhlem 50°. Ventilový rozvod je OHV. Motor má 2 turba PDH 16 S, která jsou poháněna výfukovými plyny. Chlazení motoru je vodní.

Lokomotiva používá hydraulickou převodovku ČKD H 650 LR, což je hydrodynamická tříměničová převodovka. Má vestavěnou redukční a reverzační převodovku.

Lokomotiva je vybavena zajišťovací ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.

Spalovací motor pracuje v 6 otáčkových stupních, které jsou udržovány volnoběžníkovým stavěčem. Ten je ovládán elektricky řídícím kontrolérem z řídícího pultu.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 725 xxx-x
Výrobce ČKD Praha, TS Martin
Rok výroby 1959 – 1967
Vyrobeno ks 174
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezdu B´B´
Přenos výkonu hydrodynamický
Trakce nezávislá s hydrodynamickým přenosem
Délka přes nárazníky 12640 mm (12040 mm)
Délka rámu 11400 mm (10800 mm)
Šířka 3140 mm
Výška 4000 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Celkový rozvor 9600 mm
Vzdálenost středů podvozků 7200 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Regulace výkonu elektrický kontrolér
Služební hmotnost 56 t (45,6 t)
Typ spalovacího motoru ČKD K 12 V 170 DR
Objem motoru 52,62 l
Velikost palivové nádrže 4000 l
Trvalý výkon motoru 515 kW / 4782 kW
Maximální tažná síla 158 kN / 1201 kN
Maximální rychlost 70 km/h / 301 km/h
Údaje v závorkách platí pro prototypy T 444.001 a T 444.002
1 – platí pro posunovací režim
2 – platí pro lokomotivy T 444.001 – 008
Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725 spolu s lokomotivou řady 710

Řídící pult -- lokomotiva řady 725

Řídící pult — lokomotiva řady 725

Podvozek -- lokomotiva řady 725

Podvozek — lokomotiva řady 725

Typový výkres -- lokomotiva řady 725

Typový výkres — lokomotiva řady 725

Zdroje…

Michell