Hobby blog

kutilovy záliby…

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754 je dieselová skříňová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu a 4 nápravami. Její původní označení je T 478.4 a přezdívka je Brejlovec (čtyřka).

A máme tu poslední verzi Brejlovce, jedné z nejhezčích mašinek na světě vůbec. V přezdívce používaná čtyřka vznikla dle konstrukční řady 4 a občas je některými lidmi používána.

Lokomotivy řady 754 byly koncipovány pro tažení těžších osobních vlaků a rychlíků na neelektrických tratích.

V polovině 70. let bylo rozhodnuto, že se přestanou vyrábět osobní vagony s parním vytápěním, proto bylo nutné také dodat lokomotivy, které by umožňovaly vozit vlaky s nově instalovaným elektrickým vytápěním, tedy lokomotivy s topným alternátorem.

ČKD Praha využily při vývoji zkušenosti, které získaly z prototypů rychlíkových lokomotiv T 499.0 (759). Díky tomu vznikla lokomotiva, která v široké míře pro řízení využívala elektroniku. Novému typu byla přiřazena řada T 478.4 (754), první dva prototypy T 478.4001 a T 478.4002 byly dokončeny koncem roku 1975. Následovala ověřovací série v letech 1978 – 1979 o množství 24 lokomotiv. První výrobní série o počtu 60 lokomotiv byla dodána v letech 1979 – 1980. Dle plánu se mělo vyrobit ještě dalších 96 kusů lokomotiv, z nich ale sešlo, protože podnik ČKD Naftové motory byl zasažen velkým úmyslně založeným požárem.

Lokomotiva řady 754 je podvozková skříňová lokomotiva se dvěma kabinami strojvedoucího v čelech lokomotivy, mezi nimiž se nachází průchozí strojovna. Lokomotivy řady 754 jsou v mechanické části prakticky shodné s lokomotivami řady 753.

Skříň i vnitřní uspořádání je shodné s řadou 753, stejně tak i podvozky.

Lokomotiva řady 754 je osazena spalovacím motorem typu ČKD K 12 V 230 DR, což je naftový 4taktní dvanáctiválec s válci do V, v řešení nastojato. Motor má rozvody OHV, přímé vstřikování, 2 turbodmychadla a vodní chlazení. Výfuk je vedený nad motorem, ústí do tlumiče nad trakčním generátorem a následně vyúsťuje nad střechu. Motor má oproti řadě 753 zvýšený výkon. Lokomotiva je osazena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a parkovací brzdou.

Lokomotiva řady 754 je v mechanické části v podstatě shodná s řadou 753, ale v mechanické části je stejné pouze trakční ústrojí.

Zdrojem trakčního proudu je trakční generátor typu ČKD TD 804 B (ten vychází technicky z generátoru TD 802 E z řady 753), je to stejnosměrné 4pólové dynamo s cizím buzením a vlastní ventilací. Za dynamem je umístěn topný alternátor typu A 403 II. To je 3fázový elektrický stroj, který nejen že vytápí tažené vlaky, ale zajišťuje i buzení trakčního dynama.

Za topným alternátorem je ještě umístěn dobíječ baterie typu D 206p. Lokomotiva je vybavena pomocným pojezdem z akumulátorové baterie (to je NiCd baterie s napětím 110V a kapacitou 150 Ah). Regulace výkonu je zajištěna elektronickým regulátorem.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 92 54 2 754 xxx-x
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1978 – 1980
Rok výroby prototypu 1975
Vyrobeno ks 86
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezdu Bo´Bo´
Přenos výkonu elektrický stejnosměrný
Trakce nezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky 16540 mm
Délka skříně 15260 mm
Výška 4335 mm
Šířka 3074 mm
Rozvor podvozku 2400 mm
Vzdálenost otočných čepů 9000 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Regulace výkonu elektronický regulátor
Služební hmotnost 74,4 t
Typ spalovacího motoru ČKD K 12 V 310 DR
Objem motoru 129,36 l
Velikost palivové nádrže 3000 l
Typ trakčního generátoru ČKD TD 804 B
Typ trakčních motorů ČKD TE 005 E
Trvalý výkon motoru 1460 kW
Maximální tažná síla 215 kN
Maximální rychlost 100 km/h
Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754

Lokomotiva řady 754 s původním označením T 478.4

Lokomotiva řady 754 s původním označením T 478.4

Řídící pult -- lokomotiva řady 754

Řídící pult — lokomotiva řady 754

Typový výkres -- lokomotiva řady 754

Typový výkres — lokomotiva řady 754

Zdroje…

Michell