Hobby blog

kutilovy záliby…

Motorové vozy řady 850 a 851

Motorové vozy řady 850 a 851 jsou osobní a rychlíkové motorové vozy. Jejich původní označení je M 268.0 (850) a M 286.1 (851). Jejich přezdívka je Hydra.

Koncem 50. let byl stále „hlad“ po osobních motorových vozech. I přesto, že byly dokončeny dodávky řady M 262.0 (830). Tak byly tehdejším ministerstvem dopravy objednány další dva typy motorových vozů. Jeden typ, prezentovaný řadou M 240.0 (820), měl být určen pro osobní dopravu na vedlejších tratích. Druhý typ pozdější řady M 286.0 (850) měl být ručen pro osobní a rychlíkovou dopravu na hlavních tratích.

Prototyp vozu M 286.0 (850) byl vyroben v roce 1962, ČSD byl ale předán až v roce 1964. Druhý prototyp byl dokončen v roce 1963, ale ČSD byl předán stejně jako předchozí kus, tedy v roce 1964. V roce 1967 bylo vyrobeno 37 vozů řady M 286.1 (851), které obsahovaly prvky použité pro vývoj následujících řad M 296.1 (853) a M 296.2 (852).

Motorové vozy řady 850 a 851 byly navrženy pro osobní a rychlíkové vlaky na hlavních tratích. U ČD jezdí na některých tratích ještě dodnes. Za jejich život prodělaly několik rekonstrukcí (hlavně motorů), což přispělo ke zvýšení jejich spolehlivosti.

Motorové vozy řady 850 a 851 jsou členěny následovně. První kabina strojvedoucího, strojovna, zavazadlový oddíl, první nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující se sedačkami ve schématu 2+2 proti sobě, druhý nástupní prostor a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými dveřmi. Celková kapacita vozu je 98 míst, z toho je 48 míst k sezení a 50 ke stání. Vytápění vozu je teplovodní poháněné naftovým agregátem.

Skříň vozu je samonosná ocelová. Je dvěma otočnými čepy spřažena se dvěma dvounápravovými podvozky, z nichž jeden je trakční a druhý běžný. Skříň je na podvozcích uložena v odpružených kolébkách. Ty jsou odpruženy vinutými pružinami. Primární odpružení zajišťují vinuté pružiny doplněné hydraulickými tlumiči.

Ve strojovně vozu řady 850 je naftový motor ČKD K 12 V 170 DR, což je dvanáctiválec s válci do V, přímým vstřikováním, a rozvodem OHV. Je chlazený vodou. K němu je připojena hydrodynamická převodovka ČKD H 750 M. Přenos pohybu na obě dvojkolí zajišťují kardanové hřídele. Kompresory jsou zde typu W 115/80.

U řady 851 je motor typu ČKD KS 12 V 170 DR. Vozy řady 851 mají také nové nápravové převodovky a nové mechanicky poháněné kompresory (3 DSK 75).

Motorový vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou DAKO a přímočinnou brzdou (DAKO BP). U vozů řady 851 je přímočinná brzda s DAKO BP2.

Regulace výkonu je omezovací.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 95 54 5 850 xxx-x, 95 54 5 851 xxx-x
Výrobce Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby 1966 – 1967 (1967)
Rok výroby prototypu 1962, 1963
Vyrobeno ks 52   (37)
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu B´2´
Přenos výkonu hydrodynamický
Trakce nezávislá s hydrodynamickým přenosem
Vytápění teplovodní naftové
Regulace výkonu omezovací
Míst k sezení 48
Míst ke stání 50
Délka přes nárazníky 24790 mm
Délka skříně 23720 mm
Vzdálenost otočných čepů 16900 mm
Šířka 2883 mm
Výška 4200 mm
Rozvor podvozku 2300 mm
Minimální poloměr oblouku 100 m
Služební hmotnost 50,2 t
Typ spalovacího motoru K 12 V 170 DR (KS 12 V 170 DR)
Objem motoru 52,6 l
Velikost palivové nádrže 1600 l
Trvalý výkon motoru 515 kW (588 kW)
Maximální tažná síla 77 kN
Maximální rychlost 110 km/h
Údaje v závorce platí pro řadu 851

Zdroje…

Michell