Hobby blog

kutilovy záliby…

Motorový vůz řady 801

Motorový vůz řady 801 je dvounápravový železniční osobní motorový vůz. Jeho staré označení je M 131.1 a díky svému vzhledu získal přezdívku Hurvínek.

Výroba těchto vozů byla zadána už v roce 1946. Tím vznikla nová (a první poválečná) generace motorových vozů ČSD. První vůz byl vyroben v roce 1948 a téhož roku odstartovala také sériová výroba.

Motorové vozy řady 801 (M 131.1) byly navrženy jako lehká vozidla pro osobní dopravu na méně vytížených tratích. Vozy se zde velmi dobře osvědčily.

Členění vozu je jednoduché. Ve zkosených koncových částech jsou nástupní plošiny a mezi nimi jediný oddíl III.třídy (od r.1957 II.třída) pro cestující. Na čelech vozu jsou dveře umožňující mezi-vozový přechod. Nástupní prostory jsou oboustranně přístupné otočnými, ručně ovládanými dveřmi. Přední nástupní prostor je vybaven toaletou. V pravé části obou nástupních prostorů je zřízeno stanoviště strojvedoucího s jednoduchým řídícím pultem. Pult, který není právě obsluhován je chráněn roletou.

Skříň vozu je ocelová a pomocí svárů a nýtů připojena k ocelovému rámu vozu. Na rámu je dřevěná prkenná podlaha. Rám vozu je spojen s rozsochami, jež vedou dvoukolí. Vůz má jedno hnací a jedno běžné dvojkolí, které jsou (obě) odpružena listovými pružinami. Pod rámem podvozku je ještě rám nesoucí strojní vybavení.

Spalovací motor TATRA T 301 je naftový 4taktní dvanáctiválec. Má rozvody OHV, přímý vstřik paliva a je vzduchem chlazený. Výkon je řízen plynovou pákou ze stanoviště strojvedoucího. Motor je přes suchou spojku spojen se 4 stupňovou mechanickou převodovkou Mylius s pneumatickým řazením převodů. Převody jsou řazeny ručně ze stanoviště strojvedoucího.

Vůz je vybaven ruční brzdou (ta je ovládána koly z obou stanovišť), a dále pneumatickou brzdou typu Knorr.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 95 54 5 801 xxx-x
Výrobce Tatra Kopřivnice, Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby 1948 – 1956
Vyrobeno ks 549
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 2nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu 1´A´
Přenos výkonu mechanický
Trakce nezávislá s mechanickým přenosem
Vytápění naftové teplovzdušné
Míst k sezení 48
Délka přes nárazníky 12100 mm
Šířka 3000 mm
Výška 3480 mm
Rozvor náprav 6500 mm
Minimální poloměr oblouku 150 m
Služební hmotnost 16,6 t
Typ spalovacího motoru Tatra T 301
Objem motoru 14,825 l
Velikost palivové nádrže 220 l
Trvalý výkon motoru 114 kW
Maximální tažná síla 28 kN
Maximální rychlost 60 km/h

Zdroje…

Michell