Hobby blog

kutilovy záliby…

Motorový vůz řady 820

Motorový vůz řady 820 je 4nápravový osobní motorový vůz s hydrodynamickým přenosem výkonu. Jeho původní označení je M 240.0 a získal přezdívku Singrovka.

V roce 1956 začal vývoj 4nápravových motorových vozů určených pro dopravu na vedlejších tratích, kde měly doplnit a částečně nahradit zastaralé vozy řady M 131.1 (801). První prototyp pod označením M 230.5 byl dokončen v září 1959, druhý v prosinci téhož roku. Sériové dodávky probíhaly v letech 1963 – 1964 a oproti prototypům došlo k velkým změnám, proto byla řada označena M 240.0 (820).

Motorové vozy řady 820 byly konstruovány pro provoz lehčích osobních vlaků na vedlejších motorizovaných tratích. Vůz je možné provozovat ve spojení s přípojným vozem řady 020 (Bix). V současnosti vozy této řady již nejsou v provozu. Je možné pár exemplářů občas spatřit při různých nostalgických akcích.

Vůz řady 820 je půdorysně členěn takto. V čelech jsou 2 kabiny strojvedoucího, které jsou průchozí, k nim přiléhá zavazadlový prostor a následně dva oddíly pro cestující (II. třída). Sedačky jsou dle schématu 2+3. Celková kapacita je 102 míst, z toho je 56 míst k sezení a 46 míst ke stání. Vytápění je teplovzdušné, zajišťuje jej naftový agregát TA 10.

Vůz řady 820 je lehké samonosné konstrukce, ta spočívá přes pružiny (sekundární odpružení) na dvou dvounápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý běžný. Primární odpružení zajišťují šikmo uložené pryžové desky, které zároveň vedou dvojkolí v podvozku. Podvozky jsou se skříní spřaženy přes ocelové čepy.

Trakční soustrojí je zavěšeno pod skříní vozu mezi podvozky. Skládá se ze spalovacího motoru a hydrodynamické převodovky. Motor je naftový, vzduchem chlazený 12 válec Tatra s přímým vstřikováním paliva, turbem a rozvodem OHV. Převodovka je typu ČKD H 250 M. Je 3 stupňová s automatickým řazením stupňů. Přenos hnací síly zajišťuje kardanový hřídel. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a případně i magnetickou kolejnicovou brzdou (jako mají např. tramvaje T3). Regulace výkonu je omezovací s 6 jízdními stupni.

 

Technické údaje
Mezinárodní označení 95 54 5 820 xxx-x
Výrobce Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby 1963 – 1964
Vyrobeno ks 120
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu 2´B´
Přenos výkonu hydrodynamický
Trakce nezávislá s hydrodynamickým přenosem
Vytápění teplovzdušné naftové
Regulace výkonu omezovací
Míst k sezení 56
Míst ke stání 46
Délka přes nárazníky 18500 mm
Vzdálenost otočných čepů 12630 mm
Výška 3780 mm
Rozvor podvozku 2300 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 31,6 t
Typ spalovacího motoru TATRA 930-4
Objem motoru 17,64 l
Velikost palivové nádrže 500 l
Trvalý výkon motoru 206 kW
Maximální tažná síla 40 kN
Maximální rychlost 70 km/h

Zdroje…

Michell