Hobby blog

kutilovy záliby…

Motorový vůz řady 842

Motorový vůz řady 842 je 4 nápravový motorový osobní vůz s hydromechanickým přenosem výkonu. Jeho původní označení je M 273.2 a přezdívku má buď Kvatro nebo Alisón.

Jelikož motorové vozy řady M 475.0 (860) s elektrickým přenosem výkonu byly odmítnuty, ministerstvo dopravy zadalo vývoj a výrobu motorových vozů řady M 273.2 (842) s hydromechanickým přenosem výkonu. První dva prototypy byly vyrobeny v roce 1988. Sériová dodávka pak proběhla v letech 1993 – 1994.

Motorové vozy řady 842 jsou určeny pro osobní, spěšné nebo lehké rychlíkové vlaky na motorizovaných tratích. Vůz je možné řadit do souprav s motorovými vozy řady 843, řídícími vozy řady 943 nebo vloženými vozy řady 042 (Btfnw), 043 (Bhfn), 020 (Bix) a 010 (Baafx).

Motorový vůz řady 842 je půdorysně členěn takto. Přední kabina strojvedoucího, zavazadlový prostor, první nástupní prostor, první oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor, druhý oddíl pro cestující a druhá kabina strojvedoucího. Obě kabiny strojvedoucího jsou průchozí.

Celková kapacita vozu je 144 míst, z toho je 80 míst k sezení (se 16 sklopnými sedačkami) a 64 míst ke stání. Nástupní prostory jsou přístupné jednokřídlými a dvoukřídlými předsuvnými dveřmi z obou stran. Vytápění je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od spalovacích motorů. Kabiny strojvedoucího jsou klimatizovány.

Skříň vozu řady 842 má lehkou samonosnou ocelovou konstrukci. Prototypy mají čela ze sklolaminátu. Skříň je dvěma čepy spojena se dvěma dvounápravovými podvozky. Skříň je uložena na vzduchových pružinách sekundárního odpružení. Vnitřní dvojkolí každého podvozku je hnací.

Pod podlahou je zavěšena trakční výzbroj vozu, což jsou dva spalovací motory Liaz a hydromechanické převodovky Allison HTB 741 R s automatickým řazením. Spalovací motory jsou naftové, rychloběžné 6 válce s turbem a přímým vstřikováním. Jsou vodou chlazené a mají rozvody OHV. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO BSE), přímočinnou brzdou (DAKO BP) a hydrodynamickou brzdou (retardérem).

Regulaci výkonu zajišťuje elektronický regulátor.

Technické údaje
Mezinárodní označení 95 54 5 842 xxx-x
Výrobce MSV Studénka
Rok výroby 1993 – 1994
Rok výroby prototypu 1988
Vyrobeno ks 37
Rozchod 1435 mm
Typ vozidla 4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu (1A)´(1A)´
Přenos výkonu hydromechanický
Trakce nezávislá s hydromechanickým přenosem
Vytápění teplovzdušné
Regulace výkonu elektronický regulátor
Míst k sezení 80
Míst ke stání 64
Délka přes nárazníky 25200 mm
Vzdálenost otočných čepů 17300 mm
Výška 4055 mm
Šířka 2850 mm
Minimální poloměr oblouku 120 m
Služební hmotnost 46 t
Typ spalovacího motoru 2x Liaz M1.2B-ML 640 F
Objem motoru 11,94 l
Velikost palivové nádrže 900 l
Trvalý výkon motoru 425 kW
Maximální tažná síla 60 kN
Maximální rychlost 100 km/h

Zdroje…

Michell