Hobby blog

kutilovy záliby…

Tupolev Tu-128

Tupolev Tu-128 byl sovětský stíhací letoun dlouhého doletu. Vyráběný byl v 60. letech 20. století v SSSR. Je to nejtěžší stíhací letoun na světě.

V kódu NATO je označován jako „Fiddler„.

Letoun vznikl v období studené války, jako reakce na americké bombardovací letectvo, které mohlo nést jaderné hlavice. V roce 1955 bylo rozhodnuto o vývoji stroje s dlouhým doletem a výkonným radarem. Konstruktéři začali pracovat v roce 1958 a vycházeli z neúspěšného prototypu nadzvukového bombardéru Tu-98.

První prototyp Tu-128 vzlétl 18.března 1961 a o šest dní překonal rychlost zvuku výkonem 1,06 Mach. V tomtéž roce začala sériová výroba letounu i přes to, že nebyly dokončeny všechny zkoušky. K zařazení do výzbroje došlo 8.července 1962. Letoun byl původně označován jako Tu-28, ale od roku 1963 bylo označení změněno na Tu-128.

Tu-128 byl rozmístěn na základnách na dálném východě a severu SSSR. Vyráběl se v letech 1961 – 1971 a bylo vyrobeno celkem 188 kusů pouze pro potřeby letectva SSSR. Letoun se nikdy nevyvážel. Sloužil až do roku 1992. V průběhu let byl postupně modernizován instalací nových radarů (RP-SM Smršť M), novými radiostanicemi a zesílením závěsníků raket.

Pro modernizované stroje Tu-128M byly vyvinuty i nové rakety R-4RM a R-4TM, které měly větší dolet.

Varianty Tu-128:

  • Tu-102 – testovací prototyp (1 ks).
  • Tu-28P – (Fiddler-A) – první sériový typ.
  • Tu-128 – (Fiddler-B) – finální verze pro sériovou výrobu.
  • Tu-128UT – výcviková verze s druhým kokpitem pro instruktora na místě radaru (celkem 10 ks).
  • Tu-138 – projekt modernizované verze – nakonec nerealizován
  • Tu-148 – projekt modernizované verze (nové motory RD-36-41, měnitelná geometrie křídla a dvojnádobný dolet) – nerealizován, byla dána přednost novému MiG-31.
  • Tu-128M – modernizovaná verze původního stroje (nový radar, radiostanice, a rakety).
technické údaje Tupolev Tu-128
typ vozidlastíhací letoun
země původuSSSR
výrobceTupolev
návrh1958 - 1961
výroba1963 - 1971
nasazen1965 - 1992
vyrobeno kusů188
uživatelSSSR
nosná plocha96,94 m2
délka30,06 m
rozpětí17,53 m
výška7,07 m
hmotnost prázdného letounu25,85 t
max.
vzletová hmotnost
43,62 t
pohonná jednotka2x proudový motor Ljulka AL-7F-2
tah motoru67 kN
tah motoru s přídavným spalováním99 kN
max.
rychlost v 10 000 m
1910 km/h
1665 km/h (s výzbrojí)
dostup15600 m
dolet2565 km
délka vzletu1350 m
dojezd po dosednutí1050 m
hlavňové zbraněNE
výzbroj2x řízená střela Bisnovat R-4RM
2x řízená střela Bisnovat R-4TM
hmotnost jedné rakety512 kg

Zdroje…

Michell