Hobby blog

kutilovy záliby…

Vojenská auta – GAZ-61

GAZ-61 byl první terénní automobil vyráběný v továrně GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod). První vozy byly vyrobeny v roce 1938 na základě dyzajnu konstruktéra V.A. Gratcheva.

GAZ-61 byl automobil s pohonem všech 4 kol postavený na základě GAZ M2 od stejného konstruktéra. Byl velmi výkonný, zvládl stoupání do 38°. Dokázal se bez problémů brodit vodou hlubokou až 72 cm.

První verze GAZ-61, vyráběná v letech 1940-1941, měla 5 sedadlovou, 4 dveřovou kasli typu phaeton (bez pevné střechy – viz obr). Byla poháněna zážehovým 6 válcovým 4-taktním motorem o objemu 3485 ccm. Motor měl výkon 85HP (63kW). Nejvyšší rychlost auta byla 100 km/h. V roce 1941 používalo tento vůz většina vysokých velitelů Rudé armády.

V roce 1941 se objevila modifikace s označením GAZ-61-73. U tohoto typu byla u stejného motoru zvýšena maximální rychlost na 107 km/h. Navíc získal pevnou kabinu. Ta byla 5 místná, 4 dveřová se šesti bočními okýnky a pevnou střechou (viz obr).

Technické údaje
výrobce GAZ
název GAZ-61
produkce 1938-1945
počet kusů 238
karoserie phaeton (limuzína)
pohon 4×4
motor 3.5L GAZ
výkon motoru 85HP (63kW)
maximální rychlost 107 km/h
pohotovostní hmotnost 1650 kg
 

GAZ-61 – phaeton

GAZ-61

GAZ-61

GAZ-61-73

GAZ-61-73

GAZ-61 technický výkres

Michell