Hobby blog

kutilovy záliby…

Vojenská auta – GAZ-64

GAZ-64 byl sovětský terénní užitkový automobil. Jeho počátek spadá do let 1939-1940, kdy vedení Rudé armády požadovalo jednoduchý lehký automobil, který by měl velkou průchodnost terénem.

GAZ-64 byl automobil s pohonem 4×4. Byl vyráběn v továrně GAZ (Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod). Vznikal ve spolupráci mezi americkou automobilkou Ford a Sovětským svazem.
Byl vyvinut v letech 1939-1940 po skončení Zimní války s Finskem. Ikdyž je podobný americkým terénním vozům, byl vyvinut s použitím komerčně dostupných dílů, které byly v té době v SSSR k dispozici.

Pohotovostní hmotnost vozu byla 1200 kg. Byl poháněn řadovým zážehovým 4 válcem o výkonu 50HP (37kW). Motor měl objem 3285ccm. Nejvyšší rychlost byla 100 km/h.

Vůz byl navržen tak, aby nahradil předchozí GAZ-61. GAZ-64 a následující GAZ-67 byly použity jako základ pro později vyráběný úspěšný obrněný vůz BA-64.

Mezi březnem 1941 a létem 1942 bylo vyrobeno celkem 646 vozů GAZ-64. Po tomto období pokračovala výroba podvozků pro obrněný vůz BA-64, kdy až do roku 1953 bylo vyrobeno přes 90000 těchto podvozků.

Technické údaje
výrobce GAZ
název GAZ-64
produkce 1940-1942
počet kusů 646
karoserie Jeep
pohon 4×4
motor 3.3L GAZ M1 I4
výkon motoru 50HP (37kW)
maximální rychlost 100 km/h
pohotovostní hmotnost 1200 kg

 

GAZ-64

GAZ-64 s kulometem

GAZ-64 technický nákres

GAZ-64 podvozek pro stavbu BA-64

 

Michell