Hobby blog

kutilovy záliby…

Vojenská auta – KdF 166 – Schwimmwagen

Němečtí vojáci během II.světové války používali obojživelné autíčko (jak už specifikace Schwimmwagen napovídá těm, kteří umí částečně Německy), které stejně jako KdF 82 bylo postaveno na bázi VW Brouk. KdF 166 Schwimmwagen byl obojživelný bráška KdF 82.

KdF 166 Schwimmwagen se později označoval jako VW typ 166 Schwimmwagen, je vojenský obojživelný automobil s pohonem 4×4. Má 4místnou karoserii, motor umístěný vzadu a pohon na vodě zajišťuje lodní šroub na zádi, který je sklopný. Sériová výroba začala v roce 1942, kastli vyráběla berlínská firma Ambi-Budd.

První prototypy KdF 166 vznikly už v roce 1940, a to na základě armádní zakázky. První 3 prototypy byly testovány už v září 1941 pod označením KdF 128.

Prototyp KdF 128, který byl delší než finální 166

Prototyp KdF 128, který byl delší než finální 166

Karoserii má KdF 128 podobnou vozu KdF 82. Oba vozy mají rozvor 2400 mm a rozchod kol obou náprav 1360 mm. Podvozek KdF 166 je spřízněn s KdF 87 (VW Brouk 4×4). Rychlost na vodě je 10 km/h.

Nákres KdF 128 (vlevo) a KdF 166 (vpravo)

Nákres KdF 128 (vlevo) a KdF 166 (vpravo)

Ve výbavě byla ještě dvě pádla a dále také třímetrová tyč na měření hloubky vody.

Samotný KdF 166 se od prototypů lišil kratším rozvorem (jen 2000 mm) i rozchodem kol (1220/1230 mm). Díky zmenšení rozměrů se zlepšilo najíždění z břehu na vodu a vyjíždění zpět i manévrovatelnost na vodní hladině.

Na rozdíl od suchozemského vozu KdF 82, který měl pouze náhon zadních kol, měl KdF 166 Schwimmwagen náhon 4×4, který byl nutný pro výjezd z vody. Zadní kola mohla ještě plavat, a přední už auto táhla ven z vody. Pohon předních kol byl vypínatelný.

Do podzimu 1944 bylo vyrobeno celkem 14 276 vozů typu KdF 166.

Technická specifikace:

  • Motor
    • benzinový vzduchem chlazený 4 válec o objemu 1131 cm3 a výkonu 25 koní.
    • Převodovka má zvláštní převod pro bezpečné vyjíždění z vody na břeh.
  • Rozměry
    • Vnější rozměry d*š*v – 3825x1480x1615 mm.
    • Rozvor –  2000 mm.
    • Rozchod kol – 1220/1230 mm (přední/zadní náprava).
    • Objem nádrže – 50 litrů ( 2 nádrže umístěny na přídi).
    • Maximální rychlost
      • 80 km/h na souši,
      • 10 km/h na vodě.
    • Spotřeba
      • 9 – 10 litrů na 100 km na souši,
      • 10 litrů na 1 hodinu plavby.
    • Pohotovostní hmotnost – 910 kg.
    • Celková hmotnost – 1345 kg.

Zdroje…

Michell